Publicitate

28 mai 2023

Nudul lui Pallady, eternizat în filatelie - când arta și timbrul se întâlnesc

Theodor Pallady (1871-1956) a fost un important pictor român care a contribuit la dezvoltarea artei moderne în România. El este considerat unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai școlii de la Barbizon și a fost unul dintre pionierii picturii moderne în țara noastră.
Pallady s-a născut la Iași, într-o familie de negustori, și a început să studieze arta la Școala de Belle Arte din București. Mai târziu, el și-a continuat studiile în Franța, unde a fost influențat de artiști precum Pierre Bonnard și Édouard Vuillard. În 1904, Pallady a participat la Expoziția Universală de la St. Louis, unde a câștigat o medalie de aur pentru lucrările sale.
În perioada interbelică, Pallady a fost unul dintre cei mai activi artiști din România, fiind implicat în numeroase proiecte artistice și culturale. El a fondat și a condus Societatea Tinerilor Pictori din București și a fost un susținător al artei moderne în țară.
Lucrările lui Pallady sunt caracterizate de o tehnică impresionistă și o abordare simplă și expresivă a subiectelor. El a pictat peisaje, naturi moarte, portrete și nuduri, iar culorile sale puternice și luminoase au devenit o marcă a stilului său.

Astăzi, operele lui Pallady sunt recunoscute și apreciate în întreaga lume, fiind prezente în colecții publice și private importante, precum Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Național de Artă Modernă din Paris sau Muzeul Metropolitan din New York.
Lucrarea „Nud pe chaise-longue”, prescurtat „Nud”, este una dintre cele mai cunoscute și apreciate creații ale artistului român Theodor Pallady. Această pictură în ulei pe hârtie lipită pe carton (70 x 82 cm) a fost realizată în anul 1941 și înfățișează un nud feminin într-o poziție relaxată, așezat pe un șezlong, stând picior peste picior, cu mâinile aduse deasupra capului. În stânga ei se află o masă rotundă cu un vas alb cu flori galbene, iar în dreapta o pălărie galbenă așezată pe un divan.
„Nud pe chaise-longue” este o lucrare impresionantă prin abordarea simplă și expresivă a subiectului. Pallady a folosit o tehnică impresionistă, cu pete mari de culoare și o luminozitate puternică pentru a crea o atmosferă de intimitate și senzualitate. Tonalitățile calde și luminoase de galben, portocaliu și roz, contrastând cu albastrul patului și fondul, conferă tabloului o luminozitate și o energie aparte.
Această pictură este considerată una dintre cele mai importante lucrări ale lui Pallady și este expusă în prezent la Muzeul Național de Artă al României din București, în prezent fiind încadrată în domeniul artă plastică clasată în Patrimoniul cultural național al României. „Nud pe chaise-longue” reprezintă un exemplu remarcabil al artei moderne din România și a fost și rămâne o sursă de inspirație pentru mulți artiști de-a lungul timpului.
Lucrarea „Nud pe chaise-longue” de Theodor Pallady a fost inclusă în colecția de mărci poștale emisă de Poșta Română în anul 1969, având ca temă reproduceri de artă din Galeria Națională. Marca poștală înfățișează un detaliu din lucrare, reprezentând corpul feminin într-o poziție relaxată.
Timbrul din această emisiune emisiune filatelică, cu valoarea nominală de 20 de bani, a fost realizată într-un tiraj de 3.000.000 de exemplare. La data punerii în circulație a emisiunii a fost realizată și o maximă cu ștampila „prima zi a emisiunii”. Cele „oficială”, pe spatele cărților poștale folosite ca suport, au fost numerotate și li s-a aplicat ștampila Asociației Filatelice Române „Ilustrată maximă omologată”. Prin includerea lucrării „Nud pe chaise-longue” de Theodor Pallady în colecția sa de mărci poștale, Poșta Română a recunoscut importanța și valoarea culturală a operei artistului, precum și contribuția sa la dezvoltarea artei moderne în România.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Publicitate

Persoane interesate