Publicitate

18 iulie 2022

Locomotiva CFR nr. 231.085

În anul 1913 au fost introduse in circulatie pe liniile CFR primele 20 de locomotive Pacific de mare viteza, celebre prin eleganța formei și perfecțiunea lor. Construite de firma germană J.A. Maffei A.G. din Munchen aveau 4 cilindri cu simplă expansiune care acționau asupra primei osii motoare (un singur sertar dublu asigura distribuția la câte un grup de 2 cilindri alăturați), distribuție tip Walschaert și instalație de supraîncălzire a aburului. Rezultatele remarcabile obținute în exploatare au determinat administrația CFR să comande în anul 1922 alte 50 de bucăți la firmele germane Maffei-Munchen (20 bucăți) și Henschel-Kassel (30 bucăți) Au fost utilizate la remorcarea trenurilor rapide și accelerate de călători. Având viteza maximă de circulație de 126 km/h au fost cele mai rapide locomotive cu abur din România. Ultima locomotivă Pacific în stare de funcțiune din parcul CFR a remorcat în perioada 30 octombrie 1974 - 10 ianuarie 1975 pe traseul București - Ruse, trenul „Bulgaria Express”.
Locomotiva CFR cu nr. 231.085, de tip 2-C-1 „Pacific”, a fost construită la uzinele germane Maffei. Această locomotivă a constituit tema unei lucrări simfonice prgramatice „Pacific 231” scrisă în 1923 de Artur Honegger. În urmă cu câțiva ani am avut plăcerea să o admir printre exponatele Muzeului de Locomotive cu Abur de la Sibiu. Sper din suflet că încă se află printre exponate.
Imaginea locomotivei a apărut în anul 1979, în cadrul emisiunii „Expoziția Internațională a Transporturilor, Hamburg” pusă în circulație pe data de 29 decembrie sub machetata lui Gheorghe Bozianu. Marca poștală cu valoarea nominală de 3,40 lei, tipărită în șase culori pe hârtie cromo în sistem tifdruc, are dimensiunea de 42 x 27 mm, dantelura de 13½ unități și un tiraj de 1.000.000 exemplare paginate în coli de câte 50 de timbre.


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Publicitate

Persoane interesate