Publicitate

01 mai 2022

130 de ani inaugurarea căii ferate Iași - Vaslui

Anul acesta se împlinesc 130 de ani de când a fost inaugurată lina de cale ferată Iași - Vaslui. Gara Iași a fost construită într-o zonă mlăștinoasă de pe șesul Bahluiului. Lucrările la clădirea gării au întârziat mult. Pentru a ieși din mlaștină, constructorii au înălțat terasamentele cu aproximativ doi metri. Aflat într-o vizită la Iași, principele Carol a inspectat gara la 21 aprilie 1869, fiind întâmpinat de inginerul șef al companiei austriece și de întregul personal. Lipsa de stabilitate a solului a determinat tasarea clădirii, întreaga aripă de sud crăpându-se și rămânând separată de corpul central.
Clădirea gării a fost construită în stil venețian-gotic. Fațada sa este inspirată de fațada Palatului Dogilor din Veneția. Clădirea centrală avea o lungime de 133,8 m și 113 camere. În partea centrală, la etaj, se află o loggie cu cinci ochiuri și coloane de piatră sculptată, având deasupra trei ogive, tot sculptate. Proiectul prevedea ca în ogiva centrală să fie amplasat un ceas cu cadranul transparent. Clădirea a fost văruită în roz-bombon, iar loggia era roșie. Gara Iași se afla în contrast cu zona verde (șesul Bahluiului) în care a fost ridicată, scriitorul Ion Mitican asemănând-o cu „o cetate de foc, ridicată în mijlocul unei delte înverzite”. În fața Gării a fost amenajată o piață și o stradă care ducea în Piața Unirii.
Între anii 1889-1892 a fost construită calea ferată Iași-Buhăiești-Vaslui, inaugurată la 19 aprilie/1 mai 1892. Cu aceasta ocazie, se construieste și clădirea actualei gări „interne” Nicolina, iar calea ferată dintre stația Iași și nou înființata stație Nicolina este transformată din linie încălecată cu 4 șine în linie normală simplă. Între Ramificația Nicolina și Socola Grupa A, exista o linie ferată (simplă electrificată) de racord, care permite accesul din direcția Vaslui în direcția Ungheni, evitând rebrusarea în stația Nicolina.
Gara originală din Vaslui a fost proiectată de Anghel Saligny însă a fost distrusă aproape complet în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Gara actuală a fost modernizată și redeschisă în toamna anului 2013.
În prezent pe această relație circulă 17 perechi de trenuri de călători, în relație directă, aparținând companiilor Regio Călători și CFR Călători, traseul fiind parcurs într-un interval de timp cuprins între o oră și cinci minute și o oră și 46 de minute.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Publicitate

Persoane interesate