Publicitate

25 iunie 2021

150 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Valea lui Mihai - Carei

Segmentul de cale ferată dintre frontieră (Dealul Bran) – Valea lui Mihai – Carei, în lungime de 37 km, a fost inaugurat în data de 25 iunie 1871. Linia a fost exploatată de MÁV până în anul 1920 când, în urma tratatului de la Trianon, trece în administrație CFR. A mai fost exploatată de MÁV în perioada august 1940 și septembrie 1944.
Linia pornește din Debrecen, trece froniera de vest la Dealul Bran, ajunge în gara Valea lui Mihai (altitudine 120 m), străbate o zonă legumicolă și viticolă nisipoasă de câmpie, ajungând în gara Carei (altitudine 123 m) cu un traseu ușor de șes cu declivitate maximă de 4% și raze minime de curbură de 1.000 metri între stațiile Sanislău și Carei.
Linia a fost construită inițial cu șină și ramificații tip 22,3, refacționată înainte de primul război mondial cu șină tip 34,5, iar între 1940 – 1944 cu șină tip 42,8, cea ce corespundea la o sarcină de 16,6 tone / osie și o viteză de 60 km/h. Între anii 1965 – 1966 șina din cale a fost înlocuită cu șină tip 45. Dezvoltarea economică a zonei în perioada următoare a dus la ceșterea traficul de călători și marfă, cea ce a a necesitat o nouă refacție a liniei în anul 1973 cu șină tip 49 și în anul 1987 cu șină tip 60. În anul
următor linia a fost sudată, realizând cale fără joante.
Actuala clădire a gării Carei a fost inaugurată pe data de 24 decembrie 1912 (ziarul Satmár és Vidéke), fiind construită după proiectele lui Pfaff Ferenc, renumit proiectant și contructor al MÁV-ului. După priectele lui au fost construite o serie de alte clădiri ale gărilor din Cluj, Satu Mare, Arad, Teius, Ghimes, Debrecen, Miskolc, Rijeka (Fiume). La inaugarea liniei Valea lui Mihai - Carei, exista o altă clădire a gării mai modestă care a deservit publicul călător din anul 1871 și anii următori până la construcția actualei clădirii a gării Carei. Imediat după inaugurarea liniei a luat ființă Depoul de Locomotive din Satu Mare, ulterior cel din Carei.
Remorcarea trenurilor în perioada 1871 - 1969 se făcea cu locomotive cu abur din seriile: 238, 335, 221, 375, 324, 50 și 230.  În 1969 au apărut și la Depoul din Satu Mare, locomotivele diesel  DA 060, iar după 1974 și locomotivele  DHC 1200. Momentan circulă și automoroare DESIRO și DUEWAG.
La inaugurarea liniei, gările erau înzestrate cu clădire de călători, birou de mișcare, cabine de acari, magazie de mărfuri, rampe de încărcare – descărcare, chei de vite. Semnale Banovici montate la construcția liniei au fost înlocuite cu semnale mecanice, ulterior cu semnale luninoase și instalații de siguranță CED (Valea lui Mihai – 1982, Carei – 1984).
Conducerea circulației trenurilor se face prin Regulatorul de Mișcare din Oradea.  

                                                           ing. LŐRINCZ  TIBERIU – membru AFFR

2 comentarii:

Publicitate

Persoane interesate