Pantofii cu toc sunt consideraţi simboluri ale eleganţei şi feminităţii, însă pantofii cu toc înalt au fost cândva accesorii strict masculine, menite să le evidenţieze purtătorilor virilitatea.
„Pantofii cu toc înalt au fost folosiţi vreme de multe secole în Orientul Mijlociu, însă erau pantofi de călărie”, spune Elizabeth Semmelhack, de la Muzeul Bata din Toronto. „Când soldaţii se ridicau în scările şeii, tocurile îi ajutau să îşi menţină poziţia în timp ce trăgeau cu arcul”, scrie jurnalul.ro.
La sfârşitul secolului al XVI-lea, şahul Abbas I al Persiei dispunea de cea mai numeroasă armată de cavalerie din lume. În încercarea de a înfrânge Imperiul Otoman, însă, Abbas I a căutat să-şi întărească relaţiile cu marile puteri europene. În acest fel, în 1599, primul ambasador al Persiei venea în Europa şi era primit la marile curţi. Purtând tocuri...
A fost momentul în care stilul persan a cucerit iubitorii de modă din Europa. Pantofii cu toc au fost preluaţi cu entuziasm de aristocraţi, considerându-se că le conferă bărbaţilor o atitudine cât se poate de virilă. Pe măsură ce moda pantofilor cu toc îi cucerea şi pe burghezi, aristocraţii s-au decis să-şi etaleze nivelul înalt înălţând tocurile pantofilor, oricât de incomozi ar fi devenit. De fapt, asta era şi ideea.
„Una dintre cele mai bune metode de a-ţi etala statutul este să porţi lucruri incomode. În fond, aristocraţii nu lucrau pământul şi nici nu mergeau mult pe jos”, spune Semmelhack.
Printre cei mai avizi colecţionari şi purtători de pantofi cu toc se număra şi regele Ludovic al XIV. Nu doar pentru că Regele Soare iubea luxul şi moda, dar şi pentru că era destul de scund (avea 1,63 metri). În consecinţă, pantofii săi aveau tocuri de 10 centimetri, fiind altfel foarte masculini - pe ei erau pictate scene de luptă, iar tocurile aveau mereu culoarea roşie - o culoare marţială!
Ca şi în prezent, moda franţuzească a fixat tonul pentru toată Europa, pantofii cu toc devenind populari chiar şi la rivalii englezi. Regele Carol al II-lea al Angliei este portretizat în tabloul făcut cu ocazia încoronării (1661) purtând o pereche de pantofi roşii cu tocuri enorme, chiar dacă acesta avea o statură ceva mai mărişoară (1,85).
Iritat, însă, că moda este preluată, Ludovic al XIV a decretat că, cel puţin în Franţa, numai el şi cei din suita sa au voie să poarte pantofi cu toc. Măsura a avut, însă, un efect contrar - cei care voiau să se bucure de avantaje în viaţă, purtau tocuri pentru a se crede că fac parte din curtea regală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu