Publicitate

08 iulie 2021

125 de ani de la aniversarea liniei de cale ferată Iași - Dorohoi

În urmă cu 125 de ani, pe data de 1 august, aveau să circule, în mod oficial, primele trenuri pe întreaga distanță de la Iași (județul Iași) și până la Dorohoi (județul Botoșani). Linia, în lungime de 154 de km, se află pe magistrala CFR 600.

Primele discuții purtate în Parlamentul țării privind construcția acestei linii au fost purtate la data de 28 februarie 1884. În pur stil românesc ele s-au prelungit până pe 29 martie 1885 când Regele Carol I a promulgat Legea nr. 1050 care prevedea, pe lângă contruirea de alte linii de cale ferată și a drumului de fier dintre cele două localități ce avea să treacă pe Valea Jijiei. Justificarea acestei decizii a avut ca scop valorificarea economică a produselor agricole dintr-o zonă care era departe de alte mijloace de transport. 

La puțin timp după demararea lucrărilor au început să apară și primele probleme create de proprietarii de terenuri pe unde trebuia să fie proiectată linia. Aceștia au reușit să impună construirea liniei peste Dealul Epurenilor, fiind necesară străpungerea acestuia cu un tunel în lungime de 941 m.

Inginerul Elie Radu a realizat în 1888 două proiecte pentru această linie care au fost discutate și răsdiscutate până în 1891. Construcția liniei a început, în cele din urmă, din ambele capete pentru a se putea crea condiții pentru transportarea materialelor ce nu puteau fi procurate pe plan local (pietriș, nisip, cărămidă, materiale de cale ș.a.). Execuția a fost realizată pe șase tronsoane cu șantiere deschise aproape simultan.

La construcția clădirilor din stații și linie curentă, la fundațiile podurilor și podețelor, la căptușirea tunelului Epureni s-a utilizat pentru prima dată cărămida aparentă de Ciurea. Pentru alimentarea locomotivelor cu apă au fost construite stații de pompare și castele de apă care se alimentau din râul Jijia în stațiile Larga, Todireni și Ungureni. Deoarece calitatea apei era una improprie s-a decis în scurt timp să se apeleze la soluția alimentării dintr-un vagon cisternă care era atașat imediat după locomotive. Cisternele se umpleau la Iași și la Dorohoi. Acest sistem a fost utilizat până în anul 1956.

Timp de aproape o jumătate de deceniu linia s-a bucurat de un real succes. Creșterea traficului a necesitat ca în aproape fiecare stație să se construiască magazii și depozite pentru colectarea și păstrarea cerealelor. La scurt timp după revoluție linia avea să cunoască declinul, iar traficul să se reducă drastic. Nu mult după ce linia a împlinit un veac de exploatare, operatorul național (CFR-ul) renunță treptat la cursele de călători pe acest tronson. Ele sunt preluate de operatori privați. Astăzi, la aniversarea a 125 de ani de la inaugurare, linia este străbătută de șase perechi de trenuri operate de către Regio Călători care parcurg distanța dintre cele două stații în aproximativ 3 ore și 25 minute. Sunt amenajate 23 opriri la Lețcani, Movileni hc, Potingeni hc, Larga Jijia, Vlădeni, Iacobenii Vechi hc, Șoldana, Andrieșeni hc, Rediu, Răuseni hc, Todireni, Jijia hc, Zlătunoaia, Trușești, Buhăceni hc, Dângeni, Dângeni Nord hc, Ungureni, Mândrești hc, Vorniceni, Mateieni hc, Corlateni hc și Carasa hc. Trenurile sunt compuse majoritatea prin cuplare a câte două automotoare diesel Caravele (din clasa 97) achiziționate la second hand din Franța, oferind călătorilor locuri la clasa 1 și 2. 

Pentru a marca acest eveniment am machetat un plicul prezentat, format C6, care poate fi descărcat de doritori şi tipărit amendamentul de a nu modifica elementele compoziţiei. În cazul în care există o asociaţie filatelică care poate realiza şi o ştampilă aniversară, cele două elemente ar putea fi folosite împreună. Mi-ar face o deosebită plăcere dacă în data aniversării cineva din localităţile amintite mi-ar putea trimite plicul special.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Publicitate

Persoane interesate