Publicitate

10 martie 2024

145 de ani de la finalizarea construcției liniei de cale ferată Brașov - Predeal

Anul acesta se împlinesc 145 de ani de la finalizarea contrucției liniei de cale ferată Brașov - Predeal având o lungime de 26 de km. Primele lucrări au început în luna aprilie a anului 1876 din staţia Dârste (în prezent o gară amplasată în cartierul Dârste, la 6,2 km distanță de Gara Centrală din Brașov) spre Timişul de Sus şi spre Braşov (Gara Centrală) și au fost executate de către firma Greger-Sohn și Bandeson. Între Brașov și Predeal au fost construite stațiile Dârste, Timișul de Sus dar și halta Timișul de Jos. În anii '60 a devenit prima linie normală electrificată din rețeaua CFR.
Traseul este unul deosebit, într-un relief muntos și un traseu dificil din punct de vedere feroviar deoarece prezintă profil greu de munte. Tronsonul poate fi împărțit în trei secțiuni. Prima secțiunea, Brașov - Dârste, are o lungime de 6,2 km și, în mare parte, se află într-o zonă plată, urcând înainte de Dârste, cartier situat lângă DN 1, la ieșirea din oraș. Cea de a doua secțiune, Dârste – Timișu de Sus, are 10,2 km, urcând de la 680 m, la aproximativ 850 m. Viteza garniturilor este redusă de numeroasele curbe strânse, valoarea maximă fiind de 65 km/h pentru trenurile de călători, în timp ce trenurile de marfă rulează cu 40 km/h și cu tracțiune dublă. În cele din urmă, cea de a treia secțiune, Timișu de Sus – Predeal, are o lungime de 10,1 km și urcă de la circa 850 m la 1.032 m (cel mai înalt punct atins de trenurile românești). Și aici viteza este redusă de numeroasele curbe strânse, valoarea maximă fiind în prezent de 55 km/h pentru trenurile de călători, în timp ce trenurile de marfă rulează cu 35 km/h cu tracțiune dublă. Linia CFR Brașov - Predeal parcurge Valea Timișului, între pantele munților Postăvaru și Piatra Mare.
Cu profil muntos în special între Timișul de Sus și Predeal, secţia atinge declivitatea maximă de 25%₀, rezistenţă caracteristică fiind de 28%. Raza de curbură este de 275 m. Linia dintre Brașov și Predeal cuprinde două tuneluri: primul (Tunelul Mare) cu o lungime de 937 m,  iar cel de-al doilea (Tunelul Mic) de 104 m. Ambele au fost construite în perioada iulie 1876 - iunie 1878, și se află între stațiile Timişul de Sus şi Predeal.
Secția Brașov-Predeal rămâne una din emblemele peisajului feroviar românesc și una din cele mai importante linii din țară, din cadrul Magistralei 300. Pe aici trec zilnic peste 72 de trenuri de călători (aparținând operatorilor CFR, Regio, Softrans, Astra Trans Carpatic și Transferoviar care parcurg această distanță într-un interval de timp cuprins între 30 și 40 de minute) cât și numeroase trenuri de marfă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Publicitate

Persoane interesate