Publicitate

24 februarie 2022

110 ani de la inaugurarea căii ferate Turda – Abrud (760 mm)

Linia de cale ferată îngustă (760 mm) Turda - Abrud a fost construită în perioada 1891-1912, fiind dată în exploatare pe data de 20 iunie 1912.
Traseul ce cuprindea 4 gări și 22 halte a funcționat 87 de ani până în anul 1997, când a fost închis și abandonat pe motive de nerentabilitate. Până în jur de 1960,  Mocăniţa se forma în zona Gara Mică, de unde era împinsă până în Gara Mare pentru a prelua călătorii sosiți cu trenul de la Câmpia Turzii, după care se întorcea în direcția Abrud. La punerea în funcție a liniei, stația Turda a fost utilată cu clădire de călători, birou de mișcare, cabine de acari și semnale de distanță de tip Banovici!
În ianuarie 2019 s-a redeschis circulației un sector al căii ferate, între Lunca Arieșului și Sălciua, pe o lungime de 9 km. Proiectul a fost derulat de Cristian Răspopa, un om de afaceri din Târgu Mureș. Din iunie 2021 sunt deschise circulației pe teritoriul județului Alba, tronsoanele: Abrud-Câmpeni 11 km și Sălciua-Poșaga-Lunca Arieșului pe 9 km; totodată, se lucrează pentru redarea circulației pe alți 14 km ai tronsonului dintre Baia de Arieș și Sălciua de Jos (va fi un total de 23 km, Baia de Arieș-Lunca Arieșului).
Dacă linia ar fi reabilitată pe întreaga sa lungime ar avea următoarea configurație, în prezent, pe alocuri, linia fiind întreruptă sau ocupată de vegetație spontană, iar unele clădiri sunt dezafectate ori nu mai există:
1 - Turda – GARĂ
2 - Sânmihaiu de Sus - .h.c
3 - Plăieși (Cornești, Sinfalva) – H.m
    - Pod peste râul Arieș
4 - Moldovenești – h.c
    - Colțul Fetei
    - Tunel
5 - Buru - GARĂ
6 - Ocolișel – H.m
7 - Lungești – h.c
8 - Vidolm - h.c - *
     - Pod peste râul Ocoliș construit în 1943
9 - Ocoliș H.m - *
10 - Lunca Arieșului – H.m
    - Tunel
11 - Poșaga – h
12 - Sălciua de Jos – h
13 - Sălciua - H.m - *
14 - Sălciua de Sus – h
15 - Brăzești – h - *
16 - Sartăș – h
17 - Baia de Arieș – GARĂ - *
18 - Muncelu (pe orarul CFR, Hădăreni de la numele locuitorilor din Hădărău) – h
19 - Valea Lupșii – h
20 - Lupșa - H.m - *
21 - Hădărău – h
22 - Mușca – H.m
23 - Valea Dobrii – h
24 - Bistra – h.c - *
25 - Câmpeni – GARA - *
26 - Podul Mijii – h - fosta Cărpiniș
27 - Roșia Montana – h.c - *
28 - Abrud - GARĂ
în listă fiind notate cu:
* = monument istoric
h = haltă deschisă pentru trafic de călători fără vânzător de bilete
hc = haltă deschisă pentru trafic de călători, cu vânzător de bilete
H = haltă deschisă pentru toate traficurile
Hm = haltă de mișcare deschisă pentru toate traficurile.


Pentru aniversarea din acest an am realizat un întreg poștal (plic C6), iar membrii  Clubului Filatelic Turda au machetat o ștampilă ocazională care va fi aplicată complementar pe corespondența expediată luni, 20 iunie 2022, de la Oficiul Poștal nr. 1 din Turda, cod poștal 401200. Vedeta cele două realizări o reprezintă locomotiva 764.052, care a circulat și pe această linie. Ea a fost construită în 1948 de către uzinele Chrzanow din Polonia (fiind locomotiva cu numărul 1993). Are formula osiilor 0-8-0 și ecartamentul de 760 mm. A mai circulat și pe liniile Jaroslav Jaburec din Republica Cehă, Turda - Buru (1999) și Sovata (2012), fiind folosită la remorcarea trenurilor turistice.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Publicitate

Persoane interesate