Spărgătorul de gheață Ilici Vladimir Lenin lansat la apă în anul 1957, a fost primul spărgător de gheață și navă civilă din lume cu propulsie nucleară.
Pentru spargerea gheții folosea, pe lângă forța de izbire, instalații ultrasonice de mare putere precum și fuzee (bombe termice) lansate de un elicopter ambarcat.
Spărgătorul de gheață V. I. Lenin a lucrat în Arctica trei ani fără întrerupere și fără să fie alimentat cu combustibil datorită celor trei reactoare atomice instalate la bord. S-a calculat că spărgătorul de gheață ar putea înconjura Pamântul de 8-10 ori fără reîncărcare cu combustibil a reactoarelor sale.
Numai într-un singur an, în 1962, V. I. Lenin a eliberat dintre ghețuri 90 de vase.
Spărgătorul de gheață V. I. Lenin a fost dezafectat în 1989, deoarece corpul navei s-a subțiat datorită frecării cu gheața. A fost reparat și transformat în navă muzeu în anul 2005 la Atomflot, o bază de spărgătoare de gheață nucleare din Murmansk.
Caracteristici constructive:
Lungime - 134 m
Lățime - 27,6 m
Pescaj - 16,1 m
Deplasament fără balast - 16.000 t
Viteză - 18 noduri (33,3 km/oră)
Reactoare: inițial trei reactoare Megawatt OK-150, mai târziu, două reactoare 171 Megawatt OK-900
Propulsie: trei elici actionate de motoare electrice, totalizând 44.000 CP (32,4 MWt)
Elicoptere: inițial Kamov 18, iar mai târziu Mi2
Pentru spargerea gheții folosea, pe lângă forța de izbire, instalații ultrasonice de mare putere precum și fuzee (bombe termice) lansate de un elicopter ambarcat.
Spărgătorul de gheață V. I. Lenin a lucrat în Arctica trei ani fără întrerupere și fără să fie alimentat cu combustibil datorită celor trei reactoare atomice instalate la bord. S-a calculat că spărgătorul de gheață ar putea înconjura Pamântul de 8-10 ori fără reîncărcare cu combustibil a reactoarelor sale.
Numai într-un singur an, în 1962, V. I. Lenin a eliberat dintre ghețuri 90 de vase.
Spărgătorul de gheață V. I. Lenin a fost dezafectat în 1989, deoarece corpul navei s-a subțiat datorită frecării cu gheața. A fost reparat și transformat în navă muzeu în anul 2005 la Atomflot, o bază de spărgătoare de gheață nucleare din Murmansk.
Caracteristici constructive:
Lungime - 134 m
Lățime - 27,6 m
Pescaj - 16,1 m
Deplasament fără balast - 16.000 t
Viteză - 18 noduri (33,3 km/oră)
Reactoare: inițial trei reactoare Megawatt OK-150, mai târziu, două reactoare 171 Megawatt OK-900
Propulsie: trei elici actionate de motoare electrice, totalizând 44.000 CP (32,4 MWt)
Elicoptere: inițial Kamov 18, iar mai târziu Mi2
Pe 25 octombrie 1959 Poșta Română punea în circulație emisiunea filatelică „Primul spărgător de gheaţă atomic”, compusă dintr-un timbru cu valoarea nominală de 1,75 lei (LP #483). Machetată de către Aida Tasgian, timbrul are dimensiunile de 37,8 x 27 mm și a fost paginată în coli finite de câte 100 de timbre (10 rânduri x 5 coloane). Tipărit în heliogravură, într-un tiraj de 500.000 exemplare, se cunosc foarte puține piese circulate efectiv în circuitul poștal. Majoritatea pieselor au fot preobliterate cu ștampila „BUCUREȘTI 1-K” fiind emise strict în scop filatelic. Nici această emisiune nu a fost ferită de așa numitele „erori filatelice” care fac deliciul pasionaților în domeniu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu