George Stephenson s-a născut pe 9 iunie 1781 la Wyland, lângă Newcastle și este considerat părintele căii ferate moderne. Familia lui fiind foarte săracă, a început să lucreze încă de la șapte ani și până la optsprezece ani a fost analfabet. Dar mașinile l-au fermecat atât de mult încât a citit și a învățat până ce a ajuns inginer, construind motoare din 1814. A mărit triajul de foc din focarul locomotivei, dirijând aburii eliminați într-un coș de fum. Noua mașină cu aburi a fost folosită pentru prima dată în mină, înlocuind caii care trăgeau mecanismul. Reușita l-a determinat să înainteze un proiect despre calea ferată Parlamentului.
În 1821 când a auzit de planul unei căi ferate în N-E Angliei, el a convins proiectanții să folosească noul său tren cu aburi. Patru ani mai târziu a fost inaugurată linia la 27 septembrie 1825 când Stephenson a condus prima sa locomotivă de la Stockton la Darlington pe o distanță de 32 de kilometri. Apoi căile ferate au evoluat repede. În Anglia și Europa, ele au facilitat transportul de mărfuri, iar în SUA posibilitatea stabilirii oamenilor în regiuni îndepărtate. Uimitoarea invenție a britanicului Stephenson avea 12 cai putere.
Marele merit al locomotivei lui Stephenson îl reprezintă faptul că principiul de funcționare, principalele mecanisme și dispunerea acestora au fost prelucrate în toate realizările ulterioare. Perfecționările aduse cazanului, motorului și organelor de rulare au făcut ca locomotiva cu aburi să domine mai bine de un secol, aproape fără concurență, transporturile pe căile ferate.
La începutul secolului al XX-lea, exclusivitatea lor a început să fie știrbită de vehiculele cu tracțiune electrică, la început pe linii metropolitane, urbane și montane, iar mai târziu pe marile magistrale feroviare, începand cu cele europene.
La 12 august 1848 se stinge din viață George Stephenson.
Marele merit al locomotivei lui Stephenson îl reprezintă faptul că principiul de funcționare, principalele mecanisme și dispunerea acestora au fost prelucrate în toate realizările ulterioare. Perfecționările aduse cazanului, motorului și organelor de rulare au făcut ca locomotiva cu aburi să domine mai bine de un secol, aproape fără concurență, transporturile pe căile ferate.
La începutul secolului al XX-lea, exclusivitatea lor a început să fie știrbită de vehiculele cu tracțiune electrică, la început pe linii metropolitane, urbane și montane, iar mai târziu pe marile magistrale feroviare, începand cu cele europene.
La 12 august 1848 se stinge din viață George Stephenson.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu