Publicitate

joi, 4 aprilie 2019

90 de ani de la moartea inginerului german Carl Benz

Karl Benz s-a născut la data de 25 noiembrie 1844. Tatăl său, mecanic de locomotivă, a murit când Karl avea doi ani, iar mama sa, în ciuda resurselor financiare limitate, s-a asigurat că fiul ei primește o educație bună.
Karl Benz a urmat liceul și mai târziu Universitatea Politehnică din Karlsruhe, apoi a absolvit doi ani de pregătire practică la compania de inginerie mecanică Maschinenbau-Gesellschaft din același oraș. Prima sa slujbă a fost aceea de proiectant și desenator tehnic la o fabrică de cântare din Mannheim. În 1868 și-a pierdut slujba și s-a alăturat unei societăți de construcții specializate în poduri. Mai târziu s-a mutat pentru scurt timp la Viena, unde a lucrat la o companie de construcții metalice.
În 1871, Karl Benz și-a unit forțele cu „inginerul mecanic” August Ritter pentru a înființa prima sa companie în Mannheim. Când Ritter s-a dovedit a fi un partener nedemn de încredere, Karl Benz i-a oferit zestrea sotiei sale, Bertha Ringer, pentru a iesi din afacere si a condus singur compania.
În 1972, Karl Benz s-a căsătorit cu Bertha Ringer. Tânăra sa soție, Bertha Benz, urma să joace un rol-cheie în succesul noii sale companii. A fost prima persoană care a condus un automobil pe distanță lungă, devenind astfel și prima femeie șofer din istorie. Karl și Bertha Benz au avut cinci copii.
În zilele de început, afacerea nu mergea foarte bine pentru Karl Benz. La „Turnatorie de fontă și atelier mecanic” ale sale (denumite ulterior „Fabrica de mașini-unelte din tablă”), situația ajunsese până acolo încât i se sechestraseră uneltele. Fiind în căutarea unei noi surse de venit, Karl Benz și-a îndreptat atenția spre motoarele în doi timpi. După o perioadă de doi ani în care a dezvolat acest tip de motoare, primul a funcționat satisfăcător în 1879. Deoarece patentul pentru motorul în patru timpi fusese deja obținut de Deutz Gasmotorenfabrik în 1877, motorul lui Benz folosea ciclul în doi timpi. Pe durata perfecționării motorului său, și Benz a obținut un număr de patente de bază, de exemplu pentru sistemul de control al turației motorului, iar pentru pornirea autovehiculelor utiliza noul sistem de aprindere prin baterie.
Cu ajutorul noilor săi parteneri și susținători financiari, precum și cu sprijinul băncilor, Karl și Bertha Benz au transformat compania într-o societate publică cu răspundere limitată, redenumind-o „Gasmotorenfabrik Mannheim”. Karl Benz nu deținea decât 5 procente din companie, iar când partenerii săi au încercat să îi influenteze proiectele, Benz a părăsit compania sa de început în 1883.
În același an, Benz a primit sprijin financiar din partea oamenilor de afaceri Max Rose și Friedrich Wilhelm Esslinger. În octombrie 1883 acestia au înființat Benz & Co. Rheinische Gasmotorenfabrik.
Numărul angajaților s-a ridicat rapid la 25 și au apărut avizele de construcție a motoarelor cu gaz. Benz își putea concentra acum întreaga energie asupra dezvoltării motoarelor auto. Având o siguranță financiară, a început să proiecteze un autovehicul complet în care urma să integreze un motor pe benzină în patru timpi. Pe de altă parte, concurentul său Daimler integra primul său motor într-o caleașcă. În 1886, Karl Benz și-a patentat autovehiculul și a prezentat publicului primul „Benz Patent-Motorwagen” (automobil patentat de Benz).
Gottlieb Daimler a murit în 1900 și nu a apucat să fie martorul extraordinarului succes al invenției sale. Karl Benz, pe de altă parte, a avut șansa de a urmări explozia motorizărilor și realizările supreme ale inspirației sale. A murit pe 4 aprilie 1929 în locuința sa din Ladenburg. Astăzi, casa este sediul „Fundatiei Karl Benz și Gottlieb Daimler” și găzduieste o serie întreagă de evenimente.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu