Publicitate

04 octombrie 2023

130 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată îngustă Ghilvaci - Ardusad

Între anii 1891-1894 Societatea de Căi Ferate „Căile Ferate locale Carei - Şomcuta Mare”, a construit linia Ghilvaci - Șomcuta Mare, linie din care porţiunea dintre Ghilvaci și Ardusad a fost inaugurată la data de 4 octombrie 1893.
Linia îngustă, cu ecartament de 760 mm, pornea din staţia Ghilvaci (altitudine 116 m), trecea prin zona de câmpie a Someşului, ajungând până în staţia Ardud (altitudine 131 m), apoi urca printre dealurile sătmărene până în staţia Ardusad (altitudine 166 m), urcând din nou printre dealurile sălăjene și traversa linia normală Jibou - Baia Mare pe malul drept al Someşului pe sub podul de cale ferată din apropiere de staţia Ulmeni (Sălaj), ajungând, în cele din urmă, în zona viticolă şi pomicolă din Şomcuta Mare (altitudine 200 m).
În urma inundaţiilor din anul 1970, sectorul de linie dintre staţiile Ardusad şi Şomcuta Mare a fost închisă, urmând, în anul 1990, şi porţiunea de linie dintre staţiile Adusad și Crucişor. În anul 1994, pe data de 1 aprilie, linia a fost închisă complet şi pe zona rămasă în exploatare, între Ghilvaci - Ardud - Crucişor.
Şinele de cale ferată și traversele de lemn au fost culese de pe teren, fiind vândute și revalorificate. O parte din locomotive și vagoane au fost transferate pe linia îngustă Turda - Abrud, restul au fost tăiate şi vândute ca fier vechi.
Două din locomotivele cu abur care au circulat pe acest segment de cale ferată la începutul secolului XX au ajuns „piese de muzeu”, fiind încadrate în categoria „Bunuri culturale mobile clasate în Patrimoniul Cultural Național”. Locomotiva de cale ferată îngustă (c.f.î.), seria 764.059 este expusă în parcul de agrement „Grădina Romei” din Satu Mare şi locomotiva c.f.î. seria 764.410, după ce un timp a fost expusă în faţa sediului de şcoala personalului la Depoul de Locomotive din Satu Mare, a fost achiziţionată în anul 2012 de Primăria din oraşul Zlatna şi este expusă în centrul oraşului. Aceasta din urmă este încadrată la categoria „bunuri în categoria juridică Fond”, la poziția trei, în Anexa Ordinului 2883/31.12.2015 a Ministerului Culturii privind protejarea patrimoniului cultural național mobil.

Ambele locomotive au fost fabricate în 1952 la Uzinele „Domeniile Reșița”, sunt de tip D-n2, având lungimea de 7,1 m, greutatea de 25,8 t și viteza de 30 km/h.
Pentru evenimentul aniversar din acest an, am realizat, împreună cu Cercul filatelic al Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” din Baia Mare, un plic ocazional, unde, în semiilustrație, am folosit imaginea locomotivei 764.410 expusă pe un cupon de șină.

Din partea Cercului Filatelic Satu Mare, ing. Lőrincz Tiberiu a machetat și realizat pentru acest eveniment, cinci plicuri aniversare, un carton filatelic, un timbru fără valoare (vinietă), o coliță în ediție privată și o ștampilă ocazională care va fi aplicată pe data de 4 octombrie 2023 la Oficiul Poștal nr. 1 din Satu Mare. 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Publicitate

Persoane interesate