Ziua feroviarilor se sărbătorește pe data de 23 aprilie, de Sărbătoarea Sfântului Gheorghe, patronul feroviarilor, al C.F.R.-ului, începând din anul 1999 când a fost declarată oficial acestă zi ca „zi a feroviarilor”.
Pe data de 23 aprilie 1880 Principele României, Carol I, și I. C. Brăteanu – ministru secretar de stat pentru lucrările publice de la acea vreme, au semnat un Decret prin care a luat naștere prima Administrație Feroviară de Stat din Romania, sub emblema C.F.R. (sigla pe care o știm și azi). Înainte de această dată căile ferate din România erau administrate de Căile Ferate Regale din România (cu siglă proprie, specifică regalității).
Înainte de 1989 ziua feroviarului, cunocută ca ziua ceferștilor, se aniversa pe data de 16 februarie, în amintirea grevelor ceferiștilor din 1933 de la Atelierele CFR Grivița Roșie – București. Despre această grevă s-a învățat la școală. În cărțile de istorie au fost scrise pagini întregi despe acestă grevă, despre cele petrecute la Grivița Roșie, despre eroul Vasile Roaită care a tras sirena să anunțe muncitorii să vină la grevă. Au fost și poze cu aspecte de la grevă.
După 1990 s-a descoperit că de fapt Vasile Roaită nu a fost un erou, de fapt a fost un spărgător de grevă care a tras sirena de la Atelierele Grivița Roșie ca să vină armata să înăbușe greva, să aresteze pe greviști. Oricare are este adevărul despre el, Vasile Roaintă a murit răpus de gloanțe trăgând sirena.
Și CFR-iștii, feroviarii, au dreptul la ziua lor, să-și serbeze propria categorie profesională. Cândva ei erau un segment de oameni ai muncii, mult apreciat, pentru seriozitate, devotament, sacrificiu… Lucrează zilnici în ture de 12/24, sâmbăta și duminica, în sărbătorile legale și în cele religioase… de fapt trenurile circulă zilnic. Haina, uniiforma de ceferist, impunea și un anumit respect. Ceferiștii erau considerați a doua armată a țării. Știu asta din povești, din povestiri concrete, reale. Fac parte dintr-o famile de ceferiști. Un bunic și tatăl meu au fost ceferiști. Era o măndrie să fii copil de ceferist sau mai tărziu să devii însuți ceferist. Era o onoare să lucrezi la CFR.
Cu ocazia zilei feroviarilor, în cadrul A.F.F.R. (Asociația Filateliștilor Feroviari din România) și în acest an s-a realizat o ștampilă ocazională și câteva plicuri filatelice speciale, aniversare. Piesele filatelice vor fi distribuite filateliștilor feroviari din țară, care sunt membrii AFFR, dar ajung și la colecționarii din Polonia, Ungaria, Germania, Anglia. Ștampila și pesele filatelice au fost machetate și realizate de ing. Lőrincz Tiberiu – membru AFFR și a Cercului Filatelic Satu Mare. În data de 23 aprilie 2021 au fost văzute și apreciate pe pagina de facebook a machetatorului.
Unul dintre plicurile speciale are în semiilustrație prima locomotivă cu abur MAV – CFR seria 377.121 care s-a fabricat la Arad, acum 125 de ani, de către firma Johann Weltzer, o locomotivă mult apreciată și folosită la remorcarea trenurilor de călători și marfă pe toată rețeaua de cale ferată de sfârșit de secol XIX. Toate acestea ținând cont de realitățile istorice și de configurația granitelor din acele timpuri.
ing. Lőrincz Tiberiu – membru AFFR și a Cercului Filatelic Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu