Locomotiva cu abur nr. 43 „Călugăreni” este una dintre cele mai vechi locomotive cu abur existente în România și este considerată un simbol al patrimoniului feroviar al țării. A fost construită în 1869 de firma Canada Works din Birkenhead (Anglia), cu numărul de fabricație 233, și a fost folosită pentru transportul de călători și marfă pe calea ferată București Filaret-Giurgiu.
Locomotiva Călugăreni este una dintre cele mai bine păstrate locomotive cu abur din România și este expusă în prezent la Muzeul CFR din București. Are o greutate de aproximativ 27,2 tone, o lungime de 13,16 metri, viteza maximă de 83 km/h și forța de tracțiune de 2.500 kg/f.
Între anii 1869-1919 a remorcat trenuri de călatori, mixte și de marfă pe ruta București Filaret-Giurgiu.
Între 1920-1923 a fost folosită la manevre ușoare în complexul feroviar București.
Începând cu 1938,cu ocazia organizării serbărilor „Ceferiadei”, locomotiva a fost expusă la Muzeul Căilor Ferate de la stadionul Giulești unde a stat până în vara anului 1944 când a fost grav avariată de bombardamentele aviației americane.
Între anii 1951-1953 a fost refăcută la Atelierele CFR Grivița (Grivița Roșie pe atunci) și expusă în fața muzeului CFR de la „Casa tehnicii feroviare” din București.
La manifestările aniversare din anii 1939, 1969 și 1994, locomotiva a remorcat garnitura Călugăreni pe ruta București-Griugiu.
De-a lungul timpului, locomotiva Călugăreni a fost restaurată și conservată cu grijă de către specialiști pentru a fi păstrată într-o stare cât mai apropiată de cea originală.
Astăzi, aceasta reprezintă o atracție turistică importantă și un exemplu impresionant al tehnologiei feroviare din secolul al XIX-lea fiind clasată în patrimoniul tehnic național în categoria tezaur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu