Calea ferată Arad - Ghioroc - Pâncota, cu linia secundară Ghioroc - Radna, constituie un adevărat patrimoniu național deoarece a fost prima linie electrificată de pe teritoriul actual al României. Aceasta a fost singura de acest fel până în 1965 când a fost definitivată electrificarea tronsonului Predeal - Brașov.
Istoria liniei începe încă din 1896 atunci când se înființează Societatea pe Acțiuni Transporturi Feroviare Arad - Podgoria (SATFAP). După nouă ani au început efectiv lucrările de construcție a liniei, aceasta fiind dată în exploatare un an mai târziu.
Electrificarea liniei prinde viață în 1907 la inițiativa directorului general de atunci al SATFAP, Rudolf Zerkovitz. Abia la 4 ani după propunerea directorului, în 1911 se începe electrificarea. Doi ani mai târziu procesul este finalizat, pe 10 aprilie 1913 deschizându-se oficial linia, astfel linia Arad - Podgoria devenea a opta cale ferată electrificată din lume și prima din Europa de Est.
De menționat că această linie este prima electrificată pentru traficul de călători! Începutul îl constituie anul 1899, cu 14 ani înainte de momentul Arad-Pâncota când la Bușteni se inaugura o linie electrificată pentru fabrica de hârtie de acolo. Linia de pe Valea Prahovei totuși este una industrială, astfel încât momentul de referință îl constituie data de astăzi.
Din păcate, în 1991 una din cele mai frumoase povești feroviare se încheie după ce se închide exploatarea pe segmentele de cale Ghioroc - Pâncota și Ghioroc - Radna. Serviciile către Pâncota și Radna se efectuează cu autobuze. Astăzi regăsim tramvaie care fac trasee până la Ghioroc. Pentru a marca aniversarea a 110 ani de la darea în folosință a acestei linii am machetat un întreg poștal (plic C6) în care se poate observa celebra „Săgeată verde” așteptând plecarea spre Arad din stația Ghiroc în anul 1680.
Publicitate
10 aprilie 2023
110 ani de la darea în folosință a primei linii ferate electrificate de pe teritoriul actual al României
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu