Locomotiva 201E, cunoscută și sub numele de ET22, este o locomotivă electrică de marfă cu șase axe, fabricată de Pafawag între 1969 și 1989. Au fost produse 1.183 de unități, fiind printre cele mai numeroase locomotive electrice cu ecartament standard construite în Europa. În plus, alte 23 de unități au fost construite pentru Maroc sub denumirea de clasă E-1000.
Deși a fost concepută pentru transportul de marfă, locomotiva 201E este versatilă și uneori poate fi întâlnită în traficul de pasageri. Cu o putere maximă continuă de 3.000 kW (4.000 CP), este cea mai mare locomotivă Co-Co utilizată de PKP. Caracteristicile tehnice permit acestei locomotive să tracteze trenuri grele de marfă de până la 3.150 de tone la o viteză de 70 km/h și trenuri de până la 2.700 de tone la 80 km/h.
În funcție de rolul său ca locomotivă de pasageri, poate trage trenuri cu o greutate de până la 700 de tone la 125 km/h. Această performanță se datorează soluțiilor tehnice inspirate de la locomotivele de pasageri EU07 și EU06.
Patru motoare EE-451A, cu patru poli principali și patru poli de comutație, sunt nucleul acestei locomotive. Cu toate acestea, din cauza lungimii și distanței între osii, ET22 se descurcă mai greu în curbe strânse comparativ cu locomotivele mai vechi ET21, chiar dacă au fost proiectate să respecte aceleași parametri pentru diametrul minim al curbelor. Folosirea acestei locomotive pe trasee sinuoase poate provoca daune atât la șine, cât și la boghiuri. Din acest motiv, s-au făcut mai multe modificări, esențiale pentru înlocuirea locomotivelor vechi ET21 și pentru a compensa ineficiența ET41 pe traseele montane.
Inițial, locomotivele erau vopsite în două nuanțe de verde, cu acoperișuri gri, conform modelului prezent pe o marcă poștală emisă în 1985 de administrația poștală a Poloniei în cadrul seriei filatelice dedicate celei de a 40-a aniversări a „Societății de Material Rulant Feroviar Pafawag” din Wrocław. În anii '80 și '90, capetele locomotivelor au fost vopsite în galben pentru o vizibilitate mai bună, dar ulterior, în timpul reparațiilor, s-a revenit la schema inițială sau s-a păstrat doar o linie subțire galbenă.
Potrivit site-ului Trainspo.com, se estimează că în prezent mai sunt în funcțiune 174 de astfel de locomotive, operate de șapte companii feroviare (6 în Polonia și 1 în Maroc).
Bibliografie:
Trainspo.com - Locomotiva electrică 201E (https://trainspo.com/model/208/) accesată la data de 29.11.2023
Wojciech Cupiał - Locomotiva electrică seria ET 22 (http://cupik.podkarpackakolej.net/tabor/opisy/et22/et22.htm) accesată la data de 29.11.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu