|
Fotografie a tabloului expus în cadrul Muzeului Național de Artă al României.
|
Pictura
„Venus și Amor” este una dintre cele mai remarcabile lucrări ale artistului olandez Abraham Bloemært (1566–1651). Realizată în secolul al XVII-lea (între 1635 și 1640), această capodoperă îmbină mitologia clasică, frumusețea și o tehnică artistică remarcabilă.
„Venus și Amor” capturează un moment de intimitate și afecțiune între zeița iubirii, Venus, și fiul său, Amor, oferind o privire adâncă în lumea mitologică și în stilul artistic distinct al lui Bloemært. Tabloul, un ulei pe lemn cu dimensiunile de 75,6 x 60,4 cm, se află în prezent expus în galeriile Muzeului Național de Artă din România, având numărul de inventar 8010/44.
|
Timbrul românesc emis în 1969.
|
Abraham Bloemært a fost un pictor influent din Epoca de Aur Olandeză, cunoscut pentru abilitatea sa de a combina stiluri și influențe artistice diverse. Lucrările sale se încadrează în stilurile manierismului și barocului târziu, iar
„Venus și Amor” nu face excepție. Pictura reflectă pasiunea lui Bloemært pentru subiectele mitologice și pentru reprezentarea frumuseții și armoniei în artă.
„Venus și Amor” redă o scenă intimă în care Venus, zeița iubirii și frumuseții, se află într-o poziție relaxată, întinsă pe un pat. Amor, fiul său, se apropie de ea, având în mână un arc. Amor este reprezentat ca un copil nud, cu aripi delicate și o expresie jucăușă. Atmosfera este una plină de tandrețe și afecțiune, evidențiind legătura profundă dintre mamă și fiu.
|
Maximă oficială.
|
Abraham Bloemært demonstrează ingeniozitatea sa artistică prin abordarea subtilă a temei în pictura
„Venus și Amor”, folosind doar câteva detalii figurative. Prin intermediul acestor elemente, artistul sugerează aluziv subiectul, fără a-l prezenta într-o manieră directă. De exemplu, arcul din mâna lui Amor, sugestia unei aripi și perlele din părul Venerei (ce reprezintă o aluzie la scoica în care a fost purtată la ţărm) reprezintă detalii esențiale în compoziția picturii.
Prin limitarea numărului de elemente vizuale, opacitatea imaginii este amplificată. În loc să ofere o reprezentare frontală, artistul alege să sugereze prin spatele personajelor, subliniind astfel relația vizuală dintre Venus și Amor. Această abordare elimină orice posibilă angajare a spectatorului și amplifică efectul estetic al picturii.
|
Maximă în ediție privată. |
Abraham Bloemært evită abordarea frontală a nudului feminin, reușind să creeze un echilibru subtil între senzualitate și modestie. În secolele precedente, Venus era adesea prezentată în ipostaze duble, sugerând fie aspectul carnal, fie iubirea intelectuală. În pictura sa, Bloemært pare să contopească involuntar cele două aspecte în același trup, într-o manieră provocatoare și discretă în același timp.
Lucrarea
„Venus și Amor” a fost reproducă pe timbrul cu valoarea nominală de 60 de bani, în cadrul emisiunii filatelice
„Reproduceri de artă din Galeria Națională”, lansată de Poșta Română la data de 22 martie 1969.
|
FDC-ul emisiunii care cuprinde timbrul prezentat. |
|
Tirajul timbrului a fost de 2.000.000 de exemplare, iar dimensiunile acestuia sunt de 42 x 54 mm. Design-ul timbrului, realizat prin tehnica încadraturii, a fost realizat de artistul plastic Ion Dumitrana și prezintă o dantelură în pieptene cu 13¼ unități. Timbrele au fost paginate în coli finite de câte 25 de mărci poștale. Emisiunea este însoțită de 2 FDC-uri și de câte o maximă oficială pentru fiecare timbru.
|
Varietate filatelică: lipsa culorii de contrast (la timbrul din partea stângă - timbrul din dreapta, normal, este prezentat ca „martor”).
|
La o privire mai atentă a mărcii poștale, pe caseta destinată descrierii tabloului nu este menționat numele pictorului. În schimb, lucrarea este atribuită școlii flamande din secolul al XVII-lea, cu toate că, între anii 1965-1966, s-a descoperit că pictura de la București îi aparține într-adevăr lui Abraham Bloemært, după o cercetare laborioasă care a evidențiat mai multe trăsături stilistice specifice artistului.
|
Eroare filatelică: tușă orizontală de la cadru la capul lui Venus.
|
Un argument suplimentar în susținerea acestei atribuții este poziția aproape identică a Venerei în lucrarea de la București și într-un tablou de dimensiuni mari, intitulat
„Banchetul zeilor” și realizat în 1638, unde zeița este reprezentată. Proporțional, cele două figuri se suprapun aproape perfect, ceea ce susține ipoteza utilizării unui carton comun și indică faptul că tabloul de la București poate fi datat în intervalul 1635-1640.
Putem vorbi în acest caz de o „eroare de machetare” sau de o decizie a cenzurii politice din acea perioadă care domnea în România?
|
Eroare filatelică: pată la palma dreaptă, jos. |
În privința erorilor filatelice identificate în acest timbru, filatelistul bucureștean Paul-Dan Cioacă a evidențiat câteva aspecte. Acestea includ o tușă orizontală de la cadru la capul lui Venus, o pată la palma dreaptă în partea de jos și prezența unor pete negre deasupra cocului. Aceste erori au fost înregistrate și indexate în ediția din 2022 a catalogului specializat ilustrat privind erorile filatelice românești, coordonat de Sergiu-Marian D. Găbureac, fiind clasificate în categoria de trei și cinci stele.
|
Eroare filatelică: pete negre deasupra cocului. |
Ca și varietate filatelică, în ediția din anul 2010 a catalogului semiilustrat de curiozități și varietăți filatelice întocmit de neobositul cercetător filatelic român Sergiu-Marian D. Găbureac se menționează existența unor piese în care culoarea de contrast lipsește.
Revenind la pictura
„Venus și Amor”, Abraham Bloemært folosește o tehnică detaliată și rafinată în această lucrare care este caracterizată de utilizarea culorilor vibrante, precum roșu, albastru și auriu, ce conferă o atmosferă caldă și luxuriantă. Detaliile fine ale texturilor și ale elementelor decorative, precum părul lui Venus sau aripile lui Amor, demonstrează măiestria artistică a lui Bloemært.
Pictura
„Venus și Amor” este plină de simbolism mitologic. Venus este adesea asociată cu dragostea și frumusețea, în timp ce Amor personifică dorința și iubirea pasională. Lucrarea transmite un mesaj despre puterea iubirii și relațiile familiale, evidențiind legătura eternă dintre mamă și copil.
„Venus și Amor” reprezintă o contribuție semnificativă la arta olandeză și la perioada de aur a picturii din secolul al XVII-lea. Lucrarea evidențiază abilitatea lui Abraham Bloemært de a combina tehnică, simbolism și subiecte mitologice pentru a crea o operă emoțională și estetică. Pictura sa a inspirat și a influențat generații de artiști ulteriori, contribuind la dezvoltarea stilului baroc în Olanda.
Pictura
„Venus și Amor” de Abraham Bloemært reprezintă o bijuterie artistică, care captează farmecul mitologiei clasice și exprimă emoții profunde. Abilitatea artistului de a reprezenta afecțiunea și frumusețea într-un mod captivant este evidentă în această operă. Prin detaliile rafinate și simbolismul său mitologic,
„Venus și Amor” rămâne un exemplu remarcabil al geniului artistic al lui Bloemært și o contribuție semnificativă la patrimoniul artistic al Epocii de Aur Olandeză.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu