Societatea Căilor Locale Satu Mare - Ardud a construit la sfârșitul secolului IXI linia Satu Mare - Ardud, care avea o lungime de 28,9 km. Această construcție a fost realizată conform foii de concesiune nr. 632/93, având un capital social de 1.640.000 Koroane. Aprobarea pentru construirea liniei a fost obținută în luna ianuarie 1899 pentru Herman Mihaly, primarul de atunci al Sătmarului, și inginerul Gerster Bella, antreprenor din Budapesta.
Lucrările de construcție a acestei linii cu ecartament îngust (760 mm) au durat între anii 1899 și 1900. Linia a fost deschisă pentru circulație pe data de 14 iunie 1900.
De la localitatea Lipa, linia cobora până la Ardud (la cota 131 m) printr-o zonă viticolă, urmând cursul râurilor Someș și Homorod. Linia a fost construită cu șine și ramificații de tip 13,75, concepute pentru o sarcină maximă de 5,5 tone pe osie și o viteză de 30 km/h. În perioada 1945-1946, pe unele porțiuni ale liniei s-au făcut refacție cu șine de tip 23,6, iar ulterior, pe anumite porțiuni, în special în curbe, s-au folosit șine de tip 34,5 și 40. Declivitatea maximă a liniei a fost de 15,9 mm/m, iar curbele erau aspre, cu raze minime de 50-100 m.
După desființarea traseului de cale ferată din oraș, linia către Ardud pornea din fața Gării Satu Mare, traversând râul Someș pe podul de cale ferată. Traseul între Satu Mare și Satu Mare Ferastrău era o linie încălecată N/I (linie cu ecartament normal = 1435 mm / linie cu ecartament îngust = 760 mm).
La data de 20 februarie 1976, în cadrul lucrărilor de sistematizare a orașului (în legătură cu construirea aeroportului care a afectat traseul liniei de cale ferată îngustă în afara orașului), această linie a fost desființată, rămânând în funcțiune doar o linie îngustă între Ghilvaci - Ardud - Ardusad, care a fost și ea desființată în 1990.
Linia a fost deservită de locomotive din Depoul de linie îngustă Satu Mare - Sângeni, care era dotat cu placă de întoarcere, linii de alimentare a locomotivelor, elevator și atelier de reparații. În decursul anilor, pentru remorcarea trenurilor de călători și mixte, s-au folosit următoarele tipuri de locomotive: locomotive cu abur din seriile 389, 490, 491, 764, automotoare cu abur fabricate la uzinele Ganz din Budapesta, iar între anii 1968 și 1976 au fost utilizate și locomotive diesel L45H.
Trenurile de cale ferată îngustă din zona Sătmarului erau denumite „Zsuzsi” - un apelativ afectuos care exprima aprecierea și respectul localnicilor sau a celor care călătoreau cu aceste trenuri.
Pentru a marca filatelic aniversarea a 123 de ani de la inaugurarea liniei Satu Mare - Ardud, Asociația Filatelică Feroviară din România (AFFR) a machetat o ștampilă aniversară și un carton filatelic, o coliță în ediție privată precum și 6 plicuri ocazionale semiilustrate.
ing. Lőrincz Tiberiu – membru AFFR.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu