Una dintre preocupările exprimate de membrii novici ai cercului filatelic din Baia Mare se referă la calitatea timbrelor din colecția pe care au început să o formeze. În ceea ce privește achizițiile făcute online sau din plicuri filatelice (procurate din diverse surse), opțiunile sunt limitate (fiecare dintre ei urmând să înlocuiască piesele defecte cu altele de calitate adecvată pentru o colecție). Cu toate acestea, oferim câteva sfaturi privind achizițiile făcute în cadrul întâlnirilor de schimb direct.
Pentru toți cei care ne citesc, precum și pentru colecționarii începători, menționăm care sunt aceste condiții de integritate:
a) Timbrul trebuie să fie în stare perfectă. Nu se permite nicio ruptură a hârtiei.
b) Nu se admite nicio subțiere a hârtiei. Pentru a observa acest lucru, timbrul, mânuit obligatoriu cu penseta, trebuie plasat în fața unei surse de lumină și examinat cu atenție. Dacă se observă o subțiere pe suprafața timbrului, acesta își pierde valoarea.
c) Nu se permite absența niciunui dinte. Orice persoană care achiziționează un timbru trebuie să examineze cu atenție dantelura. Dacă lipsește un dinte, înseamnă că timbrul are o valoare aproape neglijabilă.
Prin urmare, nu se vor păstra în clasoare timbre care nu îndeplinesc aceste trei condiții de calitate și integritate. În caz contrar, am strânge bucăți de hârtie lipsite de valoare, în loc de timbre prețioase.
Iată care sunt și condițiile de precizie pe care trebuie să le avem în vedere:
a) Nu se acceptă timbrele excesiv de ștampilate și îmbibate de cerneală.
b) Nu se admit timbre anulate cu creionul sau cerneală în mod vizibil, în loc de ștampilă (unele administrații poștale încă mai folosesc și astăzi acest sistem barbar de obliterare corespondenței).
c) Nu se admit timbre murdare, în special cele care au resturi de hârtie sau lipici pe partea din spate.
În album, vor fi păstrate doar timbre perfect curate!
Cu toate acestea, dacă ne dorim extrem de mult achiziționarea unei piese care prezintă anumite imperfecțiuni (motivele pot fi multiple: fie este un timbru foarte vechi, fie este timbrul „cap de serie” care ne lipsește, sau poate timbrul respectiv prezintă o anumită eroare sau varietate filatelică), vom încerca să negociem cât mai mult prețul de achiziție.
Mai târziu, atunci când vom intra în posesia unei piese similare calitativ superioare, vom avea grijă să înlocuim piesa defectă fie prin distrugere (etic ar fi să retragem fiecare dintre noi din circuitul filatelic piesele neconforme), fie oferindu-le cadou unui copil care dorește să descopere această lume minunată a filateliei.
Iată, în final, câteva norme de scădere procentuală a valorii unei mărci deosebite, în funcție de defectele pe care le prezintă:
- lipsa marginii albe la o marcă nedantelată..........35%
- lipsa a două margini albe la aceeași marcă..............45%
- lipsa unui dinte din mijloc la mărcile dantelate.........8%
- lipsa a doi dinți.........................................................15%
- lipsa unui dinte din colț............................................35%
- ștampilă murdară, îmbâcsită...............................40-65%
- urme de șarnieră la mărci neobliterate................15-25%
- lipsa gumei la mărci neobliterate........................30-50%
Procentele de mai sus sunt orientative, de bun simț, ele fiind în directă dependență de vechimea și raritatea mărcilor în discuție. În cele din urmă prețul de achiziție este dat de putea de negociere între partenerii de schimb.
Din punctul meu de vedere gresiti afirmand ca nu se admit , intr-o colectie , timbre anulate cu creionul sau cerneală în loc de ștampilă .Daca sunt intr-o stare de conservare perfecta isi au si ele locul intr-o colectie . Ce putem spune , unde putem incadra stampilele cu data manuscrisa sau stampilele la care ziua , sa zicem , a fost modificata cu cerneala fiindca nu a fost modificata in stampila ?
RăspundețiȘtergereStimate domnule Marian, probabil formularea mea a fost oarecum interpretativă. Eu mă refeream strict la anulările barbare (ca în exemplul din figura 6 și după cum am menționat în paranteză) și nu la anulările poștale manuale la care vă referiți dvs.
RăspundețiȘtergere