Publicitate

16 mai 2024

Prima locomotivă cu abur rusă: un salt tehnologic în transporturile feroviare

În secolul al XIX-lea, dezvoltarea transporturilor feroviare a reprezentat unul dintre cele mai semnificative progrese tehnologice ale epocii. Locomotivele cu abur au fost pioniere în revoluționarea industriei transporturilor, transformând modul în care oamenii și mărfurile călătoreau.
În cadrul acestui proces de inovație, Rusia și-a adus propria contribuție cu prima locomotivă cu abur rusească, o realizare tehnică remarcabilă care a deschis drumul modernizării sistemului feroviar din țară. În cele ce urmează vom încerca să explorăm istoria și impactul primei locomotive cu abur rusești ilustrând articolul cu cele mai semnificative piese filatelice identificate.
La sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea, Rusia era încă o țară vastă, slab dezvoltată și legată de teritoriul său imens prin rețele de căi de transport precare. Deschiderea căilor ferate a devenit o necesitate imperativă pentru dezvoltarea economică și militară a Rusiei.
În acest context, între anii 1833-1834, un inventator rus numit Cherepanov a creat o locomotivă cu abur care a marcat un moment de referință în istoria transportului feroviar rus. Locomotiva a fost numită „Cherepanovka” după inventator și a fost construită în Ural, la fabrica lui Cherepanov. Această locomotivă cu abur a fost prima din Rusia și una dintre primele din lume, punând bazele unui sistem feroviar modern.
„Cherepanovka” era o locomotivă cu abur simplă, dar inovatoare pentru timpul ei. Ea avea o construcție robustă, cu un motor cu abur, un cazan și care putea trage vagoanele pe șine la o viteză semnificativă față de metodele tradiționale de tracțiune.
Primele locomotive cu abur au revoluționat transporturile și economia Rusiei. Ele au permis transportarea rapidă și eficientă a mărfurilor și pasagerilor pe distanțe mari, contribuind la dezvoltarea industrializării și a comerțului intern și internațional.
Sistemul feroviar rus a crescut rapid, conectând orașele și regiunile îndepărtate, consolidând astfel unitatea țării.
Pe măsură ce tehnologia a avansat, locomotivele cu abur au fost îmbunătățite și modernizate în Rusia, ducând la dezvoltarea unui sistem feroviar extins și sofisticat. Această rețea de căi ferate a avut un impact semnificativ asupra dezvoltării industriale și economice a țării, deschizând noi oportunități de afaceri și facilitând schimburile comerciale.
Prima locomotivă cu abur rusească, „Cherepanovka”, reprezintă un moment semnificativ în istoria transporturilor din Rusia. Această realizare tehnologică a contribuit la modernizarea țării, dezvoltarea economică și consolidarea unității teritoriale. Locomotiva cu abur a deschis drumul către un sistem feroviar extins și sofisticat, care a avut un impact profund asupra societății ruse și a statelor vecine, transformând modul în care oamenii și mărfurile călătoreau și comunicau.
Astfel, „Cherepanovka” rămâne o parte importantă a patrimoniului tehnic și istoric al Rusiei și un simbol al progresului în transporturile feroviare. Acesta este și unul dintre motivele pentru care Uniunea Sovietică a decis să o imortalizeze pe marca poștală cu valoarea nominală o copeică din prima serie de timbre dedicată istoriei locomotivelor rusești. Timbrul, machetat de N. Kolesnikov, are 32,5 x 65 mm, dantelura în pieptene de 11¾ unități, și a fost pusă în circulație de data de 20 aprilie 1978.
Tipărit în 7.400.000 exemplare el a fost emis în coli de 15 (5 x 3) mărci poștale. Timbrul reproduce imaginea locomotivei, iar în medalion portretele inginerilor Yefin Alexeyevich și Miron Yefimovich Cherepanov.
Pentru pasionații de numismatică, Banca Rusiei a pus în circulație pe data de 16 august 2021 o monedă de argint (925/1000) cu valoarea nominală de 3 ruble, pe al cărui revers a fost reprodusă locomotiva „Cherepanovka” și 1834 - anul dării în exploatare. Moneda face parte din seria „Invenții rusești”, are diametrul de 39 mm și un tiraj de 3.000 de exemplare.
Pe data de 15 martie 2022, Niger reproduce imaginea locomotivei sovietice pe timbrul filatelic cu nominalul de 3.600 franci în cadrul unei emisiuni dedicată locomotivelor cu abur.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Publicitate

Persoane interesate